Jak oszczędzają paliwo hybrydy plug-in
Hybrydy plug-in reklamowane są jako auta przyszłości, dzięki niewiarygodnie niskim zużyciu paliwa. Testy WLTP wykazały, że przy pełnej baterii zużycie paliwa może wynieść jedynie 2,7 l/100 km. Wynik ten opiera się na długich dystansach przejechanych ręcznie na energii elektrycznej, co daje takie imponujące efekty.
W praktyce jednak zużycie paliwa bywa wyższe. ANWB zwraca uwagę, że WLTP służy przede wszystkim do porównań między modelami, a nie oddaje codziennego użytkowania. Z kolei AutoRAI podkreśla, że niesystematyczne ładowanie może sprawić, że hybrydy plug-in zużyją więcej paliwa niż wynikałoby z testów.
Dlaczego Dacia Sandero podbija Europę
Podczas gdy hybrydy plug-in muszą przekonać kierowców swoją technologią, Dacia Sandero została najpopularniejszym nowym autem w Europie w pierwszej połowie 2025 roku. Informację tę potwierdza AutoWeek, wskazując, że Sandero bije na głowę takie modele jak Renault Clio czy Tesla Model Y.
Sandero nie oferuje hybrydowego napędu plug-in – masz do wyboru wersję z 1,0-litrowym silnikiem turbobenzynowym lub z instalacją LPG (ECO-G). Dacia Nederland wymienia dostępne jednostki napędowe: benzynowy TCe (zarówno z przekładnią CVT, jak i bez niej) oraz ekonomiczną wersję LPG-ECO-G. Brak hybryd PHEV nie przeszkadza jednak w zdobywaniu serc kierowców.
Jak wybrać auto w Holandii
Kupując auto, nie warto zwracać uwagi tylko na wskaźniki zużycia paliwa. Hybryda plug-in może znacznie obniżyć zużycie benzyny przy jeździe na krótkich dystansach, pod warunkiem regularnego ładowania. Jeśli jednak spędzasz dużo czasu na autostradzie lub interesuje Cię budżetowy środek transportu, bardziej realny wybór może paść na samochód benzynowy lub z napędem LPG.
Równie ważne są kwestie dotyczące emisji spalin. Dane od CBS pokazują, że hybrydy plug-in emisują stosunkowo dużo drobnych cząstek na kilometr, co należy brać pod uwagę przy planowaniu ładowania i codziennej jazdy.
Laboratorium kontra codzienność
Wartość 2,7 l/100 km uzyskana w testach to wynik idealny przy pełnej baterii. Niestety, nie oddaje on w pełni codziennej eksploatacji auta. Najlepiej sprzedająca się w Europie Dacia Sandero udowadnia, że prostota i korzystna cena mogą przekonać wielu kierowców.
Przy wyborze auta warto zastanowić się nad własnymi potrzebami i stylem jazdy. Czy masz możliwość regularnego ładowania? Czy Twoje trasy pasują do specyfiki pojazdu hybrydowego? Może lepszym rozwiązaniem będzie niedrogie auto benzynowe lub LPG, takie jak Dacia Sandero? Każda opcja ma swoje zalety i ograniczenia, dlatego warto dobrze dopasować wybór do własnych oczekiwań oraz sposobu użytkowania.